Στο τέταρτο έτος της σχολής μου, έχω ένα υποχρεωτικό μάθημα στο οποίο απαιτείται πρακτική σ’ένα σχολείο για μικρό χρονικό διάστημα. Δεν είναι το μόνο, είχα και προηηγουμένως μια σύντομη πρακτική και θα έχω και στο επόμενο εξάμηνο. Αρχικά νόμιζα πως θα είναι δύσκολο, αλλά τελικά δεν ήταν και τόσο, αν εξαιρέσουμε το ότι το σχολείο βρίσκεται στην Άνω Τούμπα και θα πρέπει να πληρώνω 5-7 ευρώ τη μέρα στο ταξί για να με πάει εκεί από το Κέντρο – την επιστροφή την κάνω με λεωφορείο, γιατί δε βιάζομαι. Αυτήν τη βδομάδα βρισκόμαστε στη φάση της παρατήρησης, δηλαδή απλώς καθόμαστε στην τάξη και παρατηρούμε πώς η δασκάλα κάνει το μάθημα στα παιδιά, και στο τέλος καλούμαστε να συμπληρώσουμε μια αναφορά που μας δίνει ο καθηγητής, και δύο εβδομάδες αργότερα έχουμε τη διδασκαλία, δηλαδή θα πρέπει εμείς να κάνουμε το μάθημα στα παιδιά. Σήμερα υπάρχει γενική απεργία (στηρίζεται από την κυβέρνηση;), οπότε δεν είμαι εκεί.

Χθες λοιπόν είχαμε εύκολο τετράωρο. Δύο πρώτες ώρες γλώσσα, και μετά θρησκευτικά και μελέτη περιβάλλοντος. Το μάθημα στα θρησκευτικά είχε να κάνει με τη φροντίδα του Θεού προς όλα τα πλάσματά του. Το μήνυμα ήταν ότι ο Θεός φροντίζει για ό,τι έχει δημιουργήσει, ενώ ο άνθρωπος όχι, και θα πρέπει ν’αλλάξει προς το καλύτερο. Η συζήτηση προχώρησε σαν το μάθημα της μελέτης περιβάλλοντος, και μιλούσαν για τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος και της αρμονικής συμβίωσης μ’αυτό. Ούτε δέκα δεν ήταν οι αναφορές στο Θεό. Στο τέλος της ώρας ρωτήσαμε τη δασκάλα για τη διεξαγωγή του μαθήματος των θρησκευτικών. Εγώ είχα την απορία γιατί διδάσκονται τα θρησκευτικά ως μελέτη περιβάλλοντος, και μου απάντησε ότι τέτοιο ήταν το συγκεκριμένο μάθημα, γι’αυτό. Άλλες φορές συζητούν κοινωνικά προβλήματα για παράδειγμα. Το δίωρο τωνν θρησκευτικών μοιράζεται ανάμεσα σε δύο εκπαιδευτικούς, την συγκεκριμένη δασκάλα που αναλαμβάνει το τμήμα και στα περισσότερα άλλα μαθήματα, και έναν ακόμα δάσκαλο, ο οποίος, όπως μας είπε, είναι κατά της Εκκλησίας και τα διδάσκει αναγκαστικά, γιατί τα επιβάλλει το αναλυτικό πρόγραμμα.

Πολλοί άλλοι δάσκαλοι θα είναι έτσι, αφού οι περισσότεροί μας δεν είμαστε και τόσο καλοί χριστιανοί. Το πράγμα ίσως ν’αλλάζει στο γυμνάσιο και το λύκειο, όπου το μάθημα διδάσκουν εξειδικευμένοι θεολόγοι, οι οποίοι προφανώς για να σπουδάσουν στη συγκεκριμένη σχολή θα έχουν καλύτερη σχέση με τη θρησκεία – όχι πάντα, πολλοί καταλήγουν εκεί γιατί δεν πέρασαν κάπου αλλού. Επίσης, τη σήμερον ημέρα είναι πολύ εύκολο ένα παιδί να πάρει απαλλαγή εξαιτίας διαφορετικών θρησκευτικών πεποιθήσεων, σύστημα που ενδεχομένως να διαχωρίζει τα παιδιά κατά κάποιον τρόπο, αν κι όχι ως προς κάτι σημαντικό. Εφόσον το μάθημα δεδιδάσκεται σύμφωνα με το σκοπό του, δηλαδή την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης στους μαθητές, και είναι τόσο εύκολη η εξασφάλιση μιας απαλλαγής χωρίς συνέπειες, ενώ όσοι το παρακολουθούν κινδυνεύουν να βαθμολογηθούν χαμηλά εφόσον δεν του δίνουν το απαιτούμενο βάρος με σοβαρές συνέπειες, πιστεύω πως ήρθε ο καιρός για την εξοβέλιση του μαθήματος από το αναλυτικο πρόγραμμα. Καμία συγκεκριμένη θρησκεία δε θα πρέπει να υποστηρίζεται στο σχολείο. Το σχολείο είναι τόπος κοσμικής εκπαίδευσης, με σκοπό την φιλολογική, επιστημονική, καλλιτεχνική, αλά και κοινωνική μόρφωση του ανθρώπου, όχι για την κατήχησή του. Εάν κάποιος γονιός ενδιαφέρεται τόσο πολύ να ενσταλάξει τη θρησκευτική παραφροσύνη στο παιδάκι του, υπάρχουν και τα κατηχητικά, τα οποία παρεμπιπτόντως επίσης έχουν χάσει κατά μεγάλο βαθμό το θρησκευτικό τους χαρακτήρα, γινόμενα απλά κέντρα διασκέδασης με δραστηριόττητες για παιδιά.

Δυστυχώς ακόμα τέτοιες απόψεις τολμούν να εκστομήσουν μόνο ακραία αριστερά στοιχεία, συνήθως οι ίδιοι που μειώνουν τη σημασία της γενοκτονίας των Ποντίων, επιδιώκουν την απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας σε όλους τους λαθρομετανάστες και εξυψώνουν το Ολοκαύτωμα πάνω από κάθε άλλο ρατσιστικό έγκλημα. Κανονικά όμως θά’πρεπε το θέμα αυτό ν’αντιμετωπιστεί ανοιχτά απ’όλους τους εκπροσώπους του πολιτικού φάσματος, εξαιρουμένων ίσως των λίγων φιλοεκλησιαστικών στοιχείω. Ακόμα κι ο ελληνικός εθνικισμός θα πρέπει να ωριμάσει και ν’αποδεσμευτεί οριστικά από τη θρησκεία. Κανένα σοβαρό εθνικιστικό κίνημα στην Ευρώπη δε συνδέεται τόσο στενά με τη θρησκεία όσο το ελληνικό. Αυτή η ταμπέλα του Ελληνορθόδοξου θα πρέπει να καταργηθεί. Εμένα θα με προσέβαλε πολύ αυτός ο χαρακτηρισμός. Δεν είμαι ελληνορθόδοξος, ούτε είναι πολλά άλλα εκατομμύρια ελλήνω. Υπάρχουν Έλληνες μουσουλμάνοι, Έλληνες ρωμαιοκαθολικοί, Έλληνες εθνικοί και Έλληνες άθεοι. Κύριο επιχείρημά τους είναι ότι η θρησκεία θα πρέπει να διατηρήσει τη δεσπόζουσα θέση της στο σχολείο και στην ευρύτερη κοινωνία, γιατί το 98% των Ελλήνων είναι βαπτισμένοι στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Στην πράξη όμως πόσοι από τους Έλληνες ακολουθούν τα δόγματα της επίσημης θρησκείας; Αν πρόκειται να γίνει κάποια αλλαγή προς το καλύτερο, θα πρέπει να ενεργούμε με βάση τις αποδείξεις, και στην περίπτωση αυτήν απόδειξη είναι ότι μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων δεν έχουν ισχυρό δεσμό με την Εκκλησία, η οποία κυρίως στέκεται ως εμπόδιο κάθε φορά που πρόκειται να γίνει κάποια κοινωνική αλλαγή, για παράδειγμα όσον αφορά τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων, την καύση των νεκρών, και παλαιότερα ακόμα και για την αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες, με τη συμπεριφορά της απέναντι σε τέτοια ζητήματα να μη διαφέρει και πολύ απ’αυτήν των τρολ του Διαδικτύου. Ουσιαστικά δηλαδή το θρησκευόμενο κομμάτι του πληθυσμού μπορεί να είναι μόνο το 20%. Ένα απλό ποσοστό όσων είναι βαπτισμένοι δε δείχνει τίποτα. Στη Σουηδία για παράδειγμα, μπορεί το 64,6 του πληθυσμού να είναι βαπτισμένοι λουθηρανοί, αλλά στην πράξη η χώρα κατατάσσεται μεταξύ των πλέον αθεϊστικών στον κόσμο. Είναι η τρίτη πιο αθεΪστική χώρα της ΕΕ, μετά την Εσθονία και την Τσεχία, με τη διαφορά ότι ποτέ δεν ήταν κομμουνιστική. Όλως τυχαίως, είναι και από τις πιο δημοκρατικές, ατομιστικές (όχι εγωιστικές), ανεκτικές, ειρηνιστικές και ανοιχτόμυαλες κοινωνίες στον κόσμο, και ο εθνικός δείκτης νοημοσύνης είνια υψηλός. Φυσικά όσο κατεβαίνεις γεωγραφικό πλάτος ο κόσμος χαζεύει και φανατίζεται όλο και περισσότερο.

Εμείς εδώ ακόμα έχουμε επίκληση στην Αγία Τριάδα στο προοίμιο του συντάγματος, καθιερώνεται επίσημη θρησκεία, οι λειτουργοί της είναι δημόσιοι υπάλληλοι, η θρησκεία αυτή διδάσκεται στα σχολεία και η προσβολή εναντίον της είναι, θεωρητικά τουλάχιστον, παράνομη. Αυτό ακριβώς που ακούτε. Ζούμε σε μία ευρωπαΪκή χώρα του 21ου αιώνα όπου η προσβολή της επίσημης θρησκείας είναι παράνομη!

Έτσι, ίσως με την απαλειφή των θρησκευτικών από το αναλυτικό πρόγραμμα και την εξαφάνιση της θρησκείας από το σχολείο (τέλος στις προσευχές, στους εκκλησιασμούς, στις εικόνες και στους αγιασμούς) ν’ανοίξει ο δρόμος και για ακόμα περισσότερες θετικές αλλαγές, που θα ολοκληρωθούν με την αποδέσμευση της θρησκείας από το κράτος και την επιβολή εκκλησιαστικού φόρου στους πιστούς, όπως γίνεται και στη Γερμανία. Στη Γερμανία, εφόσον είσαι μέλος κάποιας εκκλησίας, θα πρέπει να δίνεις ένα μικρό ποσοστό του εισοδήματός σου ετησίως για να την στηρίξεις. Εάν αυτό σας πειράζει, ίσως θα πρέπει ν’αναθεωρήσετε κατά πόσο πιστεύετε πραγματικά, αφού οι χριστιανική ηθική επιβάλει τη δωρεά σε άλλους. Έτσι, όσοι δεν επιθυμούν να πληρώσουν τον εκκλησιαστικό φόρο, απλώς θα απομακρύνονται από την εκκλησία οικειοθελώς, και θα χωρίσει η ήρα από το σιτάρι για να χρησιμοποιήσω και μια θρησκευτική παρομοίωση, με τους πραγματικά πιστούς ένα πολύ μικρότερο ποσοστό του αρχικκού. Ας μην προσποιούμαστε άλλο: η θρησκεία αργοπεθαίνει στη σύγχρονη κοινωνία.

Εν ολίγοις, η θρησκεία δεν ανήκει στο σχολείο.

Advertisements