Προσοχή! Κυκλοφορεί ευρέως στο Διαδίκτυο κακόβουλο λογισμικό με σκοπό την απόσπαση χρημάτων από σας και την πρόσβαση στον υπολογιστή σας. Ο ιός έχει εξαπλωθεί παγκοσμίως σε διάφορες ιστοσελίδες, κυρίως κατεβάσματος αρχείων ή πορνογραφικού περιεχομένου, και οι προγραμματιστές του προσπαθούν να τον κάνουν όσο πιο πειστικό γίνεται, προσαρμόζοντάς τον για κάθε χώρα. Ο ιός μπλοκάρει τον υπολογιστή βγάζοντας στο φυλλομετρητή ιστού υποτίθεται μήνυμα της αστυνομίας (police virus). Στην ελληνική έκδοση εμφανίζεται μήνυμα της Υπηρεσίας Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος με το σήμα της αστυνομίας, πως δήθεν ο υπολογιστής μπλοκαρίστηκε, διότι εντοπίστηκε παράνομη δραστηριότητα, π.χ. κατέβασμα παιδοφιλικού ή κτηνοβατικού υλικού, αναφέροντας τους νόμους που παραβιάστηκαν, καθώς και τις προβλεπόμενες κυρώσεις. Εάν, συνεχίζει, ο υπολογιστής δρα εν αγνοία του χρήστη, τότε ο χρήστης καταδικάζεται σύμφωνα με το νόμο περί αμέλειας δεδομε΄νων (αυτό δεν ήξερα πως υπάρχει), δηλαδή είναι ατόπημα του χρήστη να μην προστατεύει τον υπολογιστή του από τρίτους, διευκολύνοντας με την αμέλειά του τη διεξαγωγή παράνομων ενεργειών. Παρά όμως τις σοβαρές κυρώσεις, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος δίνει την ευκαιρία στο χρήστη να καταβάλει το ποσό των 100 ευρώ μέσω Paysafe ή Ukash στέλνοντας κάπου ένα συγκεκριμένο κωδικό. Φυσικα το χρηματικό ποσό πάει στους δημιουργούς της απάτης, κι έπειτα ίσως οι ίδιοι έχουν πρόσβαση στον υπολογιστήτ ου χρήστη.
Σ’εμένα ο ιός προσέβαλε τον υπολογιστή μου πριν δύο μέρες. Κατεβάζοντας κάτι Torrents, κατά λάθος πάτησα ένα σύνδεσμο που έγραφε «click”, μην προσέχοντας και πολύ, κι αμέσως εμφανίστηκε ένα παράθρο κατεβάσματος, που παραδόξως δεν είχε την επιλογή άκυρο. Εγώ τότε, αντί να βγάλω αμέσως τη μπαταρία απ’τον υπολογιστή μου, έψαχνα πώς να το σταματήσω, αλλά το κακό είχε γίνει. Το πρόγραμμα κατέβηκε εμφανίζοντας μήνυμα πως ένα πρόγραμμα βιντεοσκόπησης θα δούλευε μόνο μια φορά ακίνδυνα, και η κάμερά μου άρχισε να βιντεοσκοπεί από μόνη της. Τότε κι εγώ έκανα επανεκίνηση, αλλά ο υπολογιστής δεν άνοιξε κανονικά. Έβγαλε το μήνυμα της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, το οποίο μάλιστα γινόταν ακόμα πιο πειστικό αναφέροντας την ευρύτερη τοποθεσία μου (είμαι σε Χωριό αυτό το διάστημα) κι επίσης πως το πρόστιμο θα πρέπει να καταβληθεί εντός 72 ωρών, και μετά απ’αυτό το διάστημα μπορεί ν’ασκηθεί ποινική δίωξη εναντίον μου. Θεώρησα πως η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προσφέρει αυτό το ελαφρυντικό σε περίπτωση εντοπισμού παράνομης δραστηριότητας από έναν υπολογιστή για πρώτη φορά, ώστε να μην επιβαρύνεται με το παραμικρό ο κάθε χρήστης με σοβαρές ποινικές κυρώσεις (φυλάκιση ανέφερε 4-8 χρόνια, ή πρόστιμα 50.00-100.000 ευρώ), επομένως τρομοκρατήθηκα πολύ. «Τι θα γινόταν αν δεν κατέβαλα το ποσό κι ερχόταν η αστυνομία στο σπίτι, που δεν ήταν ούτε δικό μου;» Εκείνη τη στιγμή δεν έδωσα σημασία στο γεγονός ότι δεν αναφερόταν καμία διεύθυνση αστυνομικού τμήματος για την αποστολή των χρημάτων. Γρήγορα όμως έμαθα πως επρόκειτο για ιό, και τον έσβησα αμέσως.

Το πρόγραμμα αυτό σβήνει εύ΄κολα, εάν εκκινήσετε τον υπολογιστή σε ασφαλή λειτουγία, πιέζοντας παρατεταμένα κατά την εκκίνηση το πλήκτρο f8, κι έπειτα επιλέξετε απ’τις ρυθμίσεις επαναφορά συστήματος σε προηγούμενη ημερομηνία. Πάραυτα, άλλα κακόβουλα προγράμματα μπορεί να μείνουν, οπότε ο υπολογιστής πάλι θα χρειαστεί ένα γενικότερο καθάρισμα. Ο δικός μου έτσι κι αλλιώς θα πάει για φορμάτ σύντομα, οπότε δεν έχω πρόβλημα.

Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αναζητά ακόμα την πηγή αυτού του ιού, που κατατάσσεται ως ransomware (ιός που ζητάει λύτρα για το ξεμπλοκάρισμα του υπολογιστή). Μέχρι πρότινος, φιλοξενούταν σε ουκρανικό εξυπηρετητή, αλλά πρόσφατα η διεύθυνση έχει αλλάξει.

