Ο ιουδαϊσμός, μια κατ’εξοχίν ψυχαναγκαστική θρησκεία, γεμάτη εντολές και απαγορεύσεις, έχει εντολές ακόμα και για το τι θα φάνε οι πιστοί της! Σε σχεδόν όλους είναι γνωστό ότι οι Εβραίοι δεν τρώνε χιρινό, αλλά στην πραγματικότητα οι περιορισμοί στα είδη που μπορούν να καταναλώσουν είναι πολύ περισσότεροι και αυστηρότεροι. Παρακάτω όλοι οι ψυχαναγκαστικοί εβραϊκοί κανόνες που σχετίζονται με το φαγητό, από
μια εβραϊκή σελίδα.

Εδώ θα βρείτε τους νόμους του κασσρούτ (τροφές που επιτρέπονται, τρόπος ετοιμασίας κλπ.) όπως αναφέρονται και στη Βίβλο, αναλυτικά και συνοπτικά, ώστε να
είναι απλοί και κατανοητοί από όλους.

Ζώα κασσέρ

Σύμφωνα με την Τορά, πρέπει να τρώμε μόνο τα ζώα τα οποία:
• έχουν χωριστές οπλές
• είναι μηρυκαστικά
Σε αυτά περιλαμβάνονται η αγελάδα, το πρόβατο και το ελάφι, ενώ εξαιρούνται ο χοίρος, το άλογο και το κουνέλι. Επιπλέον, το ζώο θα πρέπει να θανατώνεται
με ειδικό τρόπο, που ονομάζεται Σσεχιτά, ο οποίος περιγράφεται στην Τορά. Η Σσεχιτά είναι η πιο γρήγορη και λιγότερο οδυνηρή μέθοδος θανάτωσης ενός ζώου.
`Ενας ειδικευμένος Εβραίος, ο Σσοχέτ, που ξέρει όλους τους νόμους της Σσεχιτά, πρέπει να θανατώσει το ζώο. `Ενα ζώο που έχει χωριστές οπλές, είναι μηρυκαστικό
και θανατώνεται από τον σσοχέτ, είναι κασσέρ.

Ζωικά προϊόντα

`Ολα τα κομμάτια του κρέατος, τα λίπη και τα έλαια που προέρχονται από ένα ζώο το οποίο δεν έχει θανατωθεί από ένα σσοχέτ, δεν είναι κασσέρ. Τα είδη ζαχαροπλαστικής,
τα κέικς, τα μπισκότα και άλλα προϊόντα που περιέχουν ζωικά λιπαρά ΔΕΝ είναι κασσέρ. `Ολες οι τροφές που περιέχουν ζωικά παράγωγα πρέπει να έχουν ελεγχθεί
από Ραββίνο.

Κασσέρ – Τρεϊφά

Αφού θανατωθεί το ζώο, ο σσοχέτ ελέγχει αν υπάρχουν καθόλου σημάδια αρρώστιας. Εάν βρεθεί κάποιο, το ζώο δηλώνεται Τρεϊφά (κυριολεκτικά «σκισμένο»,  δηλαδή
δε θα ζούσε λόγω του προβλήματος) και δεν είναι κασσέρ.
Πολύ συχνά αναφέρουμε οτιδήποτε δεν είναι κασσέρ, ως τρεϊφά.

Πουλερικά

Μόνο τα πουλιά που αναφέρονται συγκεκριμένα στην Τορά είναι κασσέρ. Τα κοτόπουλα και άλλα πουλερικά είναι κασσέρ μόνο εάν θανατωθούν από τον σσοχέτ.

Αλατισμένο κρέας

Εκτός από το γεγονός ότι τα ζώα και τα πουλερικά πρέπει να θανατώνονται από τον σσοχέτ, στην Τορά αναφέρεται η εντολή ότι θα πρέπει να απομακρύνεται όλο
το αίμα από το νεκρό ζώο. Αυτό γίνεται μέσω του αλατίσματος. Το ζώο πλένεται και μουσκεύεται, και στη συνέχεια ρίχνεται αλάτι σε όλα τα μέρη του κρέατος
το οποίο παραμένει έτσι για μία ώρα. Το αλάτι στραγγίζει το κρέας από το αίμα το οποίο στη συνέχεια ξεπλένεται. Μόνο μετά το αλάτισμα το κρέας είναι κατάλληλο
για κατανάλωση.

Συκώτι

Ορισμένα μέρη του ζώου, όπως το συκώτι, έχουν πολύ αίμα το οποίο δεν απομακρύνεται τελείως με το αλάτισμα. Το συκώτι θα πρέπει να ψήνεται σε πολύ δυνατή
φωτιά ώστε να απομακρύνεται όλο το αίμα.

Λίπη

Ορισμένα λίπη και φλέβες πρέπει να απομακρύνονται από ένα ζώο προτού αυτό καταναλωθεί. Αυτή η διαδικασία απομάκρυνσης ονομάζεται Νικούρ.

Ψάρια

Τα ψάρια κασσέρ πρέπει να έχουν πτερύγια και λέπια. `Ενα ψάρι που δεν έχει πτερύγια ΚΑΙ λέπια δεν είναι κασσέρ. Εάν υπάρχει κάποια αμφιβολία μπορεί να ζητηθεί
η συμβουλή ενός ραββίνου. Γαρίδες, καβούρια και γενικώς τα θαλασσινά, ΔΕΝ είναι κασσέρ.

Γάλα

Το γάλα είναι κασσέρ μόνο αν προέρχεται από ζώο κασσέρ.`Ετσι, το γάλα από τις αγελάδες και τις κατσίκες είναι κασσέρ, ενώ το γάλα από τους χοίρους και τα
άλογα δεν είναι κασσέρ.
Σήμερα, όπου υπάρχει κυβερνητικός έλεγχος στα γαλακτοκομικά, μπορούμε ευκολότερα να εμπιστευτούμε τους γαλακτοπαραγωγούς οι οποίοι δεν προσθέτουν γάλα
μη κασσέρ στο γάλα της αγελάδας. Πολλοί ορθόδοξοι Εβραίοι ωστόσο, πίνουν μόνο γάλα που έχει ελεγχθεί, δηλαδή ένας μασσγκιάχ (επόπτης) είναι παρών στην
όλη διαδικασία για να βεβαιωθεί ότι το γάλα που συσκευάζεται είναι αγελαδινό και δεν αναμιγνύεται με κάποιο άλλο. Αυτό το γάλα ονομάζεται Χαλάβ Γισραέλ.

Τυρί

Το τυρί πρέπει να παρασκευάζεται από γάλα ζώων κασσέρ. Επιπλέον, πολλά ρένετς (που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή του τυριού) προέρχονται από ζώα μη κασσέρ.
Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να καταναλώνεται μόνο το τυρί που έχει παρασκευαστεί υπό την επίβλεψη του Ραββίνου.

Φρούτα και λαχανικά

`Ολα τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά είναι κασσέρ. Ωστόσο πολλά είναι γεμάτα από έντομα. Σύμφωνα με την Τορά απαγορεύεται ρητώς να τρώμε έντομα και για
το λόγο αυτό, ο έλεγχος θα πρέπει να είναι στενός προκειμένου να απομακρυνθούν τα έντομα από τις τροφές που μολύνονται συχνότερα, όπως τα μαρούλια, οι
χουρμάδες κα.

Αυγά

Μόνο τα αυγά που προέρχονται από πουλιά και πουλερικά κασσέρ, είναι κασσέρ. Συνήθως τα αυγά κασσέρ είναι στρογγυλά στη μία άκρη και μυτερά στην άλλη (ενώ
τα αυγά μη κασσέρ είναι τελείως στρογγυλά). Τα αυγά πρέπει να ελέγχονται για κηλίδες αίματος. Εάν βρεθεί μία τέτοια κηλίδα, το αυγό πρέπει να πεταχτεί.

Κρέας και Γάλα

Σύμφωνα με την Τορά πρέπει να:
Α) Μην καταναλώνουμε ταυτόχρονα κρέας και γάλα (και γαλακτοκομικά)
Β) Μην τα μαγειρεύουμε μαζί
Επίσης για να μην ανακατεύονται στο στομάχι, όταν φάμε σκληρό τυρί (που αργεί να χωνευτεί) πρέπει να περιμένουμε έξι ώρες (μερικοί περιμένουν τρεις ώρες)
προτού να φάμε κρέας. Εάν πιούμε γάλα ή φάμε μαλακό τυρί, γιαούρτι κλπ, (που χωνεύονται γρήγορα) πρέπει να περιμένουμε μόνο μία ώρα (μερικοί περιμένουν
μισή ώρα) προτού να φάμε κρέας.

 Η κουζίνα κασσέρ

Σε κάθε κουζίνα κασσέρ, τα σκεύη που χρησιμοποιούνται για το γάλα και το κρέας φυλάσσονται χωριστά. Εάν είναι δυνατόν, θα πρέπει να υπάρχουν και δύο διαφορετικοί
νεροχύτες. (Εάν έχετε μόνο έναν, χρησιμοποιήστε δύο λεκάνες για πλύσιμο, μία για τα σκεύη του γάλακτος και μία για τα σκεύη του κρέατος καθώς και δύο διαφορετικές
πετσέτες. Τα σκεύη του κρέατος μερικές φορές έχουν ετικέττες κόκκινες και τα σκεύη του γάλακτος, μπλε). Ο φούρνος μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για γαλακτοκομικά
προϊόντα ή μόνο για κρέας, ή μόνο για τροφές Παρέβ (περισσότερες πληροφορίες παρακάτω). Χρησιμοποιούνται επίσης δύο ξεχωριστά τραπεζομάντηλα. Εάν τα σκεύη
του κρέατος αναμιχθούν κατά λάθος, θα πρέπει να συμβουλευτείτε έναν Ραββίνο. 

Παρέβ

Το παρέβ δεν σημαίνει ούτε γάλα ούτε κρέας. Τα λαχανικά είναι παρέβ και μπορούμε να τα συνδυάσουμε με κρέας ή γάλα. Καθένας θα πρέπει να έχει ιδέα εάν οι
τροφές ανήκουν στα γαλακτοκομικά (χαλαβί), στα κρεατικά (μπεσαρί), ή στα παρέβ. (Εάν για παράδειγμα κάποιος έφαγε στις 6μμ. μια μπριζόλα για δείπνο, δεν
θα πρέπει να πιει τσάι με γάλα στις 8μμ.)

Ψάρι και γάλα

Δεν συνηθίζουμε να μαγειρεύουμε ψάρι με γάλα, αν και αυτές τις δύο τροφές μπορούμε να τις φάμε τη μία μετά την άλλη. Το ίδιο ισχύει για το κρέας και το
ψάρι.

Κρασί

Το κρασί θα πρέπει να έχει ελεγχθεί από Ραββίνο και να έχει ένα Eχσσέρ (σφραγίδα ελέγχου). Οι Ραββίνοι απαγόρευσαν την κατανάλωση κρασιού των μη εβραίων,
καθώς αυτό θα οδηγούσε σε αφομοίωση και επιγαμία.

Ψωμί

Πολλά είδη ψωμιού περιέχουν ζωικά λιπαρά. Για το λόγο αυτό, τα αρτοποιεία πρέπει να ελέγχονται προκειμένου να διασφαλίζεται ότι το ψωμί περιέχει μόνο κασσέρ
συστατικά. Πολλοί εβραίοι τρώνε ψωμί που έχει παρασκευαστεί από Εβραίο. Αυτό ονομάζεται Πατ (ψωμί) Γισραέλ.

Οι λόγοι τήρησης του Κασσρούτ

Μέσω της Τορά μας δίνεται η εντολή να τηρούμε τους Νόμους του Κασσρούτ χωρίς να υπάρχει εξήγηση για ποιο λόγο. Μπορούμε λοιπόν να προσεγγίσουμε το κασσρούτ
με έναν από τους δύο παρακάτω τρόπους.
1) Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο. `Οπως ο μηχανικός ξέρει τα αυτοκίνητα, έτσι ο Θεός γνωρίζει τον άνθρωπο. Βλέπει ότι για έναν Εβραίο η κατανάλωση μη κασσέρ
φαγητού δεν είναι ωφέλιμη τόσο για την ψυχική όσο και για τη σωματική υγεία. Οταν πηγαίνει κάποιος στο γιατρό δε ρωτά τα συστατικά από τα οποία αποτελούνται
τα χάπια που του δίνει. Απλά εμπιστεύεται το γιατρό γιατί είναι αυτός που ξέρει καλύτερα.
2) Μπορούμε να προτείνουμε διάφορους λόγους τήρησης του κασσρούτ, για παράδειγμα, είμαστε ότι τρώμε και για το λόγο αυτό πρέπει να τρώμε μόνο εξημερωμένα
ζώα, ώστε να παίρνουμε τα καλά χαρακτηριστικά από την τροφή μας. Η κατανάλωση άγριων ζώων θα μας έδινε άγρια χαρακτηριστικά. Τα ζώα κασσέρ είναι πιο καθαρά.

`Οπως  πρέπει να προσέχουμε τη διατροφή μας για να έχουμε καλή σωματική υγεία, το ίδιο ισχύει και για την πνευματική μας ακεραιότητα, την οποία διασφαλίζουν
οι τροφές κασσέρ.

Σημείωση: Το σσ αντιστοιχεί στον εβραϊκό φθόγγο sh, ο οποίος δεν απαντά στη γλώσσα μας. Δεν είναι επίσημη αναπαράσταση του φθόγγου αυτού στα ελληνικά.

Η εβραϊκή βίβλος είναι γεμάτη από τέτοιους καταπιεστικούς νόμους οι οποίοι καθορίζουν επακριβώς τη συμπεριφορά των εβραίων, τη σχέση τους με άλλους ανθρώπους (του εκλεκτού λαού ή όχι) και τα καθήκοντά τους προς το Θεό/Γιαχβέ. Οι νόμοι αυτοί φυσικά δε δόθηκαν από το Γιαχβέ, αλλά από τους θρησκευτικούς ή πολιτικούς άρχοντες του αρχαίου εβραϊκού κράτους για διάφορους λόγους. Κάποιοι είχαν, π.χ. αυτοί για την τιμωρία των εγκληματιών, στόχο να διατηρήσουν την κοινωνική τάξη κι ασφάλεια παραδειγματίζοντας τους υπόλοιπους, κάποιοι άλλοι, π.χ. του γάμου, της κληρονομιάς κ.ά., για να διατηρήσουν την τότε δομή της οικογένειας και κατ’επέκταση της κοινωνίας, κάποι άλλοι για το συμφέρον του ιερατείου (βλ. δεκάτη), ενώ πολλοί άλλοι δεν είχαν προφανή λόγο ύπαρξης. Πιθανότατα οι τελευταίοι είχαν σκοπο να ξεχωρίσουν τον «Εκλεκτό Λαό» από τα υπόλοιπα «ακάθαρτα» έθνη τριγύρω. Σ’όλη την ιστορία τους οι Εβραίοι ακολουθύσαν τακτικές απομονωτισμού. Όπου κι αν βρίσκονταν, δημιουργούσαν δικές τους άρρηκτα δεμένες κοινώτητες με τις οποίες διασφάλιζαν, με την πίεση στην εξουσία, καλύτερα τα οικονομικά συμφέροντά τους και, μέσα σ’αυτές, συνέχιζαν και τις παραδόσεις τους. Χάρει σ’αυτήν την ισχυρότατη οργάνωση αυτός ο λαός κατάφερε να διατηρηθεί δυνατός ως τις μέρες μας και να ιδρύσει πάλι το κράτος του.
Όσον αφορά τους διατροφικούς νόμους, οι περισσότεροι αυτών δεν έχουν προφανή λόγο. Αυτά περί λήψης στοιχείων από την κάθε τροφή, π.χ. ότι αν τρώω βόδι θα πάρω «καλά» στοιχεία βοδιού, ενώ αν φάω γουρούνι θα γίνω κι εγώ γουρούνι (κακό), φυσικά δεν ισχύουν. Μερικοί απ’αυτούς τους νόμους ίσως έχουν λογικη βάση π.χ. ο έλεγχος των ζώων για αρρώστια για λόγους υγείας ή η απαγόρευση της κατανάλωσης χοιρινού κρέατος. Η τελευταία μάλλον έγινε για
οικονομικούς λόγους,
αφού ήταν ασύμφορη η εκτροφή χοίρων σ’ένα σκληρό περιβάλλον που η τροφή για τους ανθρώπους ήταν λιγοστή. Έτσι οι ραβίνοι σκέφτηκαν ότι θά’ταν καλύτερο να το παρουσιάσουν στο λαό ως νόμο του Γιαχβέ για να γίνει ευκολότερα αποδεκτό. Άλλοι τέλος νόμοι νόμοι αναιρούνται όπου συμφέρει, για παράδειγμα ενώ τα έντομα απαγορεύονται, το μέλι επιτρέπεται, ενώ το γάλα από ακάθαρτα ζώα απαγορεύεται, όπως και τα ίδια. Αυτό γιατί γνώριζαν ότι το μέλι είναι οφέλημο για την υγεία, ενώ δεν είχαν ανάγκη από έντομα, αφού είχαν άλλες πηγές κρέατος να φάνε. Δε χρειαζόταν επίσης να πάρουν γάλα από τα μη φαγώσιμα ζώα, αφού ήταν ευκολότερο να πάρουν από τα εκτρεφόμενά τους.
Η εβραϊκή μέθοδος σφαγής των ζώων δεν είναι και τόσο καλή κι ανώδινη όπως την παρουσιάζουν. Πρέπει να σφάξουν το ζώο με τις αισθήσεις του και αστραπιαία. Η σφαγή αναισθητοποιημένων ζώων απαγορεύεται για φόβο μήπως το ζώο ήταν άρρωστο. Επιπλέον, στο αίμα πιστεύουν πως βρίσκεται η ψυχή γι’αυτό και δεν το καταναλώνουν. Ο διαχωρισμός γαλακτοκομικών και κρέατος είναι ένας ακόμα των πάρα πολλών αχρήστων ψυχαναγκαστικών νόμων χωρίς καμία λογική.
Εντύπωση ακόμα δημιουρεί η καχυποψία των Εβραίων προς τροφές παρασκευασμένες από μη Εβραίους. Ίσως ο λόγος της καχυποψίας αυτής είναι η δήθεν προστασία των /Εβραίων από το πιθανό κακό που θα μπορούσαν να τους κάνουν οι μη Εβραίοι. Αυτό θα συσπίρωνε ακόμα περισότερο το «Εκλεκτό Έθνος» εναντίον των εξωτερικών απειλών, πραγματικών ή ψεύτικων. Και σήμερα αυτό δε γίνεται, δε χρησιμοποιούν οι Εβραίοι το επιχείρημα της καταδίωξής τους από άλλους λαούς για να δικαιολογήσουν αυτά που κάνουν στο Ισραήλ;

Πολλά ιουδαϊκά στοιχεία δανείστηκαν κι οι μουσουλμάνοι, οι οποίοι, έχοντας παρόμοια κοινωνική δομή, τα ενέταξαν εύκολα. Αντίθετα ο χριστιανισμός δεν πήρε σχεδόν κανέναν ιουδαΪκό νόμο, επειδή οι λαοί που εκχριστιανίστηκαν είχαν κατά πολύ διαφορετική ιστορία και κοινωνική οργάνωση από τους Εβραίους. Ωστόσο έχει πάρει κάποια άλλα στοιχεία, μη νομικής φύσεως.

Advertisements