μνημείο των 1241 μαρτύρων


μνημείο των 1241 μαρτύρων


Χώρος Θυσίας

Σήμερα, Κυριακή του Θωμά και Πρωτομαγιά, γιορτάζεται στη Νάουσα η επέτειος του Ολοκαυτώματος του 1822. Η επέτειος γιορτάζεται κάθε χρόνο την Κυριακή του Θωμά.
Αν και η Νάουσα ήταν μια ακμάζουσα πόλη με πολλά προνόμια κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, συμμετείχε στην ευρύτερη ελληνική απελευθερωτική επανάσταση. Η επανάσταση άρχισε το Φεβρουάριο του 1822 και με αρχηγούς το Ζαφειράκη Θεοδόσιο, τον Τάσο Καρατάσιο και τον Αγγελή Γάτσο από την Έδεσσα, έγιναν πολλές πολεμικές επειχηρήσεις με σκοπό τη δημιουργία επαναστατικού καθεστώτος στην περιοχή. Η πόλη όμως πολιορκήθηκε από πολυάριθμα τουρκικά στρατεύματα του διοικητή της Θεσσαλονίκης Εμπού Λουμπούτ κι έπεσε στις 22 Απριλίου, Κυριακή του Θωμά, του ίδιου έτους. Έπειτα ακολούθησαν άγριες σφαγές, εξανδραποδισμοί και λεηλασίες. Αρκετές γυναίκες προτίμησαν να πέσουν με τα παιδιά τους στ’αφρισμένα νερά της Αράπιτσας παρά ν’ατιμαστούν και να πουληθούν στα σκλαβοπάζαρα από τους Τούρκους. Παρόλη τη γενική καταστροφή, η σθεναρή αντίσταση των Ναουσαίων συνεχιζόταν. Τελικά η πόλη καταστράφηκε και τα προνόμιά της αναιρέθηκαν. Η επανάσταση της Νάουσας συνετέλεσε στην απώλεια χρόνου και δυνάμεων απ’τους Τούρκους, προς όφελος του Αγώνα στη νότια Ελλάδα. Εξαιτίας της συνεισφοράς της στην Επανάσταση, ανακηρύχθηκε Ηρωική Πόλη με βασιλικό διάταγμα του 1955. Άλλες πόλεις που φένουν ιδιαίτερο τίτλο είναι το Μεσολόγγι Ιερή και το Σούλι Ιστορική.
Κάθε χρόνο προς τιμήν του Ολοκαυτώματος γίνονται στη Νάουσα πολλές εκδηλώσεις, συχνά με την παρουσία κυβερνητικών κι εκκλησιαστικών εκπροσώπων.
Σήμερα έγιναν και
τα αποκαλυπτήρια του νέου μνημείου των 1241 μαρτύρων της Νάουσας,
το οποίο κόστισε συνολικά 20000 ευρώ. Πιστεύω πως το ποσό αυτό ήταν υπέρογκο για την περίοδο κρίσις που διανύουμε και ιδιαίτερα για τη Νάουσα, όπου η ανεργία είναι πολύ υψηλή, θα μπορούσε ν’αξιοποιηθεί αλλιώς.
Αναμενόταν επίσης σήμερα η επίσκεψη της υφυπουργού εσωτερικών Θ. Τζάκρη στις εκδηλώσεις, η οποία όμως δεν παρέστη, όπως λέγεται φοβούμενη τις αντιδράσεις poλλών αδικημένων πολιτών. Αυτό προκάλεσε
ισχυρές αντιδράσεις.
Η απουσία αυτή θεωρήθηκε από πολλούς Ναουσαίους ως ένδειξη δειλίας και έλλειψη σεβασμού προς την Ηρωική Πόλη.

Advertisements